This isn't war, this is madness

Internet dör.
Slaktas i rättegångar.
Skändas av musikindustrin.
Och liket hängs upp på pålar, för hela världen att se.

Men ingen ser. För internet har dött.
Nationernas klister lobbyas isär, dras upp, debateras bort.

Demokrati.
Kapitalism verkar vara livrädd för en sann demokrati.
Vad den vill ha är en haltande demokrati.
Så att företagen fortfarande kan gömma sig bakom hur jämställd världen är, trots att de sitter på allt kapital.

Nu vill de införa Telekompaketet i EU.
DN citerar telekompaketet som en krigsförklaring mot internet.

Det är krig.
Mot oss,
Internetanvändarna
mot oss,
publiken till alla verk.

'Om det genomförs i sin mest extrema form – så som föreslaget – så förvandlar det internet till ett slags kabel-tv. Då får vi ett företags- och tjänsteleveransnät som kringskär tanken om den öppna arkitektur som finns på internet; internet blir en konsumtionsplats snarare än en offentlig plats.'
säger Christoffer Kullenberg i artikeln.

'Internet är ingen kabel-tv eller innehållsförsäljningsplats, det är ett demokratiskt samtal.'
säger densamma i sin blogg.

Men för kapitalister finns inte demokrati på det sättet.
Denna mening går oförstått förbi.
Då det enda som betyder något är profit.

Demokrati är trevligt, men bara så länge den fria handeln går först.
och den fria handelns lag säger att vi ska tjäna pengar så fort möjlighet ges, jag menar, det ger ju jobb! Särskillt nu i denna djupdykande ekonomi.
Jobbjobbjobb, pengarpengarpengar.
Det är det viktiga.
Att internet är en arena för ett demokratiskt samtal och ett klister nationer emellan är petitesser. Låt folket leka med sin digitala spade och hink i sandlådan, bara spaden är köpt och hinken likaså. Sandlådan får hyras för en stor slant, och förhoppningsvis kan den snart säljas ut till högsbjudande. Och då får ägaren av den interaktiva sandlådan bestämma om det får pågå ett demokratiskt samtal i den.

Demokratin kommer långt bakom kapitalism.
Vi lever inte i en demokrati, vi lever i en kapitalistisk stat.

Vi tittar på Kina och rynkar näsan.
De låter inte sitt folk ha fri tillgång på nätet.
De censurerar youtube
De är jävla kommunister!

Men vi i EU. Vi är sannerligen inte lika dem.
Vi vill inte ha kontroll över alla, en övervakningsstat. Vi tror på den individuella friheten, vi är fanimej demokrater.

Nu då.
Nu sitter vi alla i samma båt. Övervakningssamhälle på ingång. Redan här. Vi hindrar vår egen teknologi, i Profitens namn. Och alla står lamslagna. Häpna egentligen, hur kan vår underbara kapitalism ha lett oss till exakt samma björnfälla som vår hatade nemesis Kommunism har lett sitt folk?

kapitalism


Min åsikt är att musik/filmbranchen inte kan vara en multimiljardär industri.
Det är ej hållbart.
Publiken måste respekteras. Vi kan inte betala för allt.
Kulturarbetare har en lång historia av att vara dåligt betalda, men kulturen har trots det alltid levt vidare. Därför att det är KULTUR. Kulfuckingtur. Inte egentintresse. Inte kapitalism eller profit.

Ni behöver inte hålla med. Men just nu dör vår demokrati för att musiker vill ha mer betalt.
Det är inte värt priset.

Kommentarer
Postat av: Lovis

Jag håller med! Helt och hållet!

Postat av: Anonym

fan carina. du är ju ett jävla geni. genijävel.

2009-04-16 @ 16:14:57
Postat av: matilda

tycker matilda.

2009-04-16 @ 16:15:28
URL: http://tildathekid.blogsome.com
Postat av: Carina

Lovis:

Skönt att ha ditt stöd, det betyder mycket. Du vet att du har mitt stöd också, så när revolutionen kommer kan vi lita på varandra!



Anonym:

Jag måste bara snabbt meddela att man nog ska vara försiktig med att kalla mig geni, då det går mig direkt till huvudet. Och mitt huvud är redan stort.



Men jag kommer ta emot det varje gång det erbjuds!

Och lite spännande att det är ett anonymt inlägg, för då kan jag hitta på att det är vem som helst. Alla jag möter är potentiella Carina-dyrkare =)

2009-04-16 @ 16:30:36
URL: http://carrigan.blogg.se/
Postat av: Carina, aka Geniet, aka caroonster

anonym, aka matilda:

Jag kunde nästan gissa det. Jag är glad över att du vågar träda fram med dina kontroversiella åsikter!

MAD PROPS

2009-04-16 @ 16:38:48
URL: http://carrigan.blogg.se/
Postat av: Mårten

Exakt, så se till att rösta i EU-valet. Piratpartiet är ett hett tips...

2009-04-17 @ 11:31:26
Postat av: Carina

Mårten, de kan absolut räkna med min röst

2009-04-17 @ 11:45:59
URL: http://carrigan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback